Vatrogasno vozilo iz Živinica za njemačko tržište
Ovo nije još jedna priča o bosanskoj dijaspori koja šalje finansijske injekcije matičnoj državi kako bi podržala rodbinu i prijatelje u tjeskobnoj domaćoj realnosti. Ovoga puta, ta ista dijaspora žrtvuje zarađeni životni komfor da bi sa domaćeg tla unaprijedila tu istu, bosanskohercegovačku realnost.
Bosanskohercegovačko vatrogasno vozilo je sklopljeno gotovo dvije godine prije roka; Ustupljeno Al Jazeeri
Teško ranjeni mladić, koji je tokom rata prebačen na liječenje u Njemačku, nakon više od 20 godina pojavljuje se ponovo u svom rodnom kraju kako bi zaustavio egzodus mladih ljudi u Zapadnu Evropu. Suad Bešlić, mašinski inženjer zaposlen u industriji specijaliziranih vozila, višestruko motiviran dolazi u općinu Živinice da bi potražio rješenje za nekoliko problema.
Kompanija Lentner iz Minhena, koja slovi za renomirani brend u svijetu vatrogasnih vozila, naišla je na jednostavan matematički problem gdje je unaprijed prodala više vozila nego što ih je mogla proizvesti. Bešlić, kao inženjer i inovator te kompanije, ponudio je rješnje da potraži radnu snagu na prostoru Bosne i Hercegovine.
Njemačka firma u srcu Bosne
Prvobitni plan je obuhvatao zaposlenje 20 mladih ljudi u Njemačkoj, međutim, jedan događaj je uslovio promjenu strategije i stvaranje bosanskohercegovačke kompanije.
“Sjedio sam u krugu porodice mladića kojeg sam odlučio zaposliti u Njemačkoj i njegova majka mi je postavila jedno teško pitanje. Pitala me je da li će njen sin sa sobom povesti svoju ženu i dijete, na šta sam odgovorio potvrdno. Ta stara majka me je ispratila u suzama i njene suze su me proganjale čitavim putem od Kalesije do Minhena. Nisam znao šta da kažem svom šefu, jer sam počeo sumnjati u ideju kako radim najbolju moguću stvar za svog poslodavca i istovremeno ljude u Bosni.”
Bešlić je došao do zaključka da ono što je preteklo iz rata u Bosni i Hercegovini danas se u socijalnim nemirima gubi, najsposobniji i najbolji su najčešće izvan države. Ubrzo je vođen tom idejom, u saradnji s njemačkom matičnom kompanijom, proizvodnju premjestio u Živinice.
“U 15 dana sam našao prostor, registrirao firmu i organizirao početni kadar. U rekordnom vremenu sam počeo proizvodnju i danas imamo 30 zaposlenih mladih ljudi, potenciram mladih, jer zadnjih 17 zaposlenih radnika u prosjeku ima 21 godinu starosti”, navodi Bešlić.
Poslovna strategija razvijena u Njemačkoj postavila je zadatak partnerskoj bh. firmi da do 2019. godine smostalno sklopi prvo vozilo. Entuzijazam i poslovni elan je te ciljeve ostvario u prvih godinu dana rada.
“Cilj je bio da 2019. godine sklopimo prvo vozilo u Bosni i Hercegovini, mi smo evo upravo završili sastavljanje kompletnog vozila, koje treba isporučiti tokom januara jednoj mjesnoj zajednici u Minhenu”, kaže Bešlić.
U februaru 2017. godine firma je počela proizvodnju sa dva uposlenika, a februar 2018. godine planira krunisati sa 50 radnika u proizvodnji. Volja mladih ljudi za privređivanjem, u kombinaciji s evropskim tržištem, mladoj kompaniji omogućava rast koji ograničava samo fizički radni prostor.
Pomažu i pioniri bh. autoindustrije
Suad Bešlić je, osim mladog kadra, iskoristio stručnjake iz ugašene domaće automobilske industrije. Bivši tehnički direktor TAS-a Redžo Đurđević je jedan od stručnih saradnika u budućim tehnološkim poduhvatima ove brzorastuće kompanije iz Živinica.
“Oduševljen sam entuzijazmom i nevjerovatnom inventivnošću gospodina Bešlića, upravo je ovo prvi dašak vjetra u leđa koji naša omladina iščekuje, a privreda priželjkuje“, kaže inženjer Đurđević.
Zajedničkim snagama radi se na projektu originalnog bh. vatrogasnog vozila, koje ne samo da će biti u potpunosti izrađeno u Bosni i Hercegovini, već će biti prilagođeno i podređeno složenim uslovima koji vladaju na domaćim terenima.
“Prije svega, vatrogasna društva raspolažu neuslovnim vozlima, koja se moraju kretati po neprohodnim terenima i uskim ulicama, a to je upravo za nas idejni izazov, kako uklopiti maksimalnu funkcionalnost u prihvatljivu cijenu izrade. Radujem se budućim projektima i saradnji s energičnim mladim ljudima”, govori Đurđević.
Osim zaposlenja, Bešlić je u Tuzlanskom kantonu ostvario poslovnu saradnju sa šest firmi, s kojima počinje graditi izuzetan poslavni ambijent i oživljavati letargičnu privrednu situaciju regiona.
“Trenutno imamo nekoliko domaćih partnera, a spremamo se na proširivanje djelovanja širom Balkana. Posla ima, mi sada u Bosni sada znamo šta ćemo raditi 2021. godine”, navodi Bešlić
Primjer kako zadržati omladinu u BiH
U njemačkoj ambasadi u Sarajevu svi su termini u 2018. godini zauzeti. Desetine hiljada mladih i obrazovanih ljudi čekaju intervjue za radnu dozvolu kojom bi vratili dostojanstvo radno sposobnih. Bešlić je u jednom trenutku uspio zaustaviti dio vala iseljavanja prema Zapadu, ako ništa, njegova ideja možda posluži drugima kao primjer zdrave borbe za budućnost bh. omladine.
Domaća vatrogasna društva trenutno raspolažu voznim parkom često starim više od pola vijeka. Tako je, naprimjer, Profesionalna vatrogasna postaja u Mostaru donedavno aktivno upotrebljavala vatrogasni kamion koji pod punim kapacitetom cisterne za vodu nije mogao ići uzbrdo.
Postojanje kompanije iz Živinica daje potencijalno rješenje kojim bi se scenariji neuslovnih vozila u Bosni i Hercegovini u skorijoj budućnosti mogli prevazići.
Izvor: Al Jazeera