Početak procvata prehrambene industrije
Osjećam da se dešavaju pozitivne promjene i da se u zadnje vrijeme dešavaju pozitivni primjeri u bosanskohercegovačkoj prehrambenoj industriji. Evo samo nekoliko “slučajeva”.
Piše: Rusmir Hrvić
Obim proizvodnje prehrambene industrije Vispak iz Visokog rastao je u prvih pola godine preko 30%, i to nakon rasta od 100% proteklih godina. Bimal iz Brčkog izvozi svoje visokokvalitetno ulje u Kinu, mesna industrija Madi otvorila je nedavno najveću klaonicu peradi na Balkanu. Izvozimo meso u Tursku. Klas je uduplao proizvodnju brašna prošle godine, nekoliko puta je uvećao proizvodnju pojedinih brandova kao što su Sarko, Klasove tjestenine, a tu su i inovacije, te novi proizvodi Sarko tortice i Fit keksi sa integralnim brašnom.
Sarajevska prehrambena industrija Sprind također raste, i kod nje se ovih dana traži “jufka” više. Naša “voda iz srca Bosne” Oaza širi kapacitete i povećava prodaju. Mesna industrija Ovako je standardno odlična, Dita se diže iz pepela, Violeta širi kapacitete i na djelu pokazuje zašto je jedan od najboljih brandova u BiH, a Sky Cola niže uspjehe kako na domaćem, tako i na susjednim tržištima.
Milkos je u usponu, Sarajevska pivara se ponovno vraća, BBI razvija fond za unapređenje prehrambene industrije. Dobili smo bitku i kod izvoza mlijeka na tržište EU, zahvaljujući agilnošću ministra Šarovića. Zlatna džezva niže uspjehe ne samo kod kuće već i na inozemnim tržištima. I takao dalje, i tako dalje…
O ovome smo maštali godinama. Nije bilo jednostavno istrajati u viziji razvoja brandova, i svi mi koji smo radili na tome znamo kroz šta smo sve prolazili i sa kojom vrstom problema smo se morali suočavati.
Ipak, sada je već sasvim jasno da Bosanci i Hercegovci umiju i mogu. Pravimo sve bolje proizvode, a svi oni imaju neki poseban bosanskohercegovački “šmek”, pakujemo ih u sve zanimljivija i kvalitetnija pakovanja, pričamo sve uspješnije marketinške priče.
Konkurentni smo sve više kako ovdje, na domaćem tržištu, tako i na tržištima regije, EU, Bliskog i Dalekog istoka, SAD-a…
“Čudo” se desilo. I naravno, nije samo od sebe. Iza ovakvog uspjeha su godine, dani i sati rada i odricanja. “Čudo”, ipak, ne bi bilo moguće da Bosanci i Hercegovci nisu jasno pokazali da žele kupovati svoje, domaće i kvalitetne brandove, da su oduvijek to željeli i da je situacija u kojoj smo se svi skupa našli nakon rata kada smo gotovo u potpunosti ostali bez industrije bila neprirodna, ali i prolazna.
I na koncu, trend je pozitivan i vjerujem da može biti još bolji. S tim u vezi, nadam se da ćemo u Sarajevu i u drugim gradovima imati pune prodajne police domaćih proizvoda, kao što je to slučaj u svim drugim inozemnim gradovima, gdje tamošnji domaći proizvodi imaju očiglednu prednost (na polici). Toliko je to izraženo da po pozicijama i zastupljenosti proizvoda na prodajnoj polici možeš zaključiti gdje se nalaziš.
Zna se u kojoj si državi. Kod nas se, nažalost, još uvijek ne zna.