Published On: ned, jan 29th, 2017
BiH | By Li.A.

Opiranje autoputu zbog vikendica, pogleda i “masovnog protjerivanja” jednog srpskog povratnika

Delegati Doma naroda Parlamenta FBiH bi se na sjednici zakazanoj za 2. februar trebali izjasniti o amandmanima Vlade FBiH na Prijedlog prostornog plana područja posebnih obilježja od značaja za FBiH ”Autocesta na Koridoru Vc”.

Predloženi amandmani podrazumijevaju izmjene dijelova trasa autoputa na Koridoru Vc, a te su izmjene izazvale žestoke reakcije opozicije i dijela javnosti. Naročito se to odnosi na trasu autoputa južno od Mostara. Za SDP je promjena te trase podvala tajkuna i ponovno uspostavljanje ratne linije razdvajanja, za Demokratsku frontu prilika da pojedinci iz vlasti zarade prodajom zemljišta, a za stranke iz Republike Srpske pokušaj ponovnog progona srpskog stanovništva sa tog područja. Jedna od predloženih zamjerki, iako međusobno nepovezanih, će sigurno, vjeruju njihovi inicijatori, uroditi plodom u namjeri da se ispolitizira priča o ovoj trasi autoceste. Žestoko su reagovali i okupljeni na tribini u Blagaju, na kojoj je predstavljen izgled trase, uz tvrdnje da će ona „ubiti život na tom području“.

– Mi smatramo, a ispostavilo se i većina stanovnika južno od Mostara, da je ponuđena trasa, koja ide svojim značajnim dijelom preko poljoprivrednog zemljišta i jako blizu turističkih destinacija, nerealana i neopravdana kao i da značajno ugrožava život lokalnog stanovništva u ekološkom, egzistencijalnom i svakom drugom obliku – stoji u saopćenju SDP-a Mostar.

Analiza zbog koje je korigovana ranije definisana trasa, koja je trebala prolaziti brdskim dijelom u blizini Podveležja, ukazuje da je nova trasa jeftinija za oko 200 miliona KM. Međutim, cijena trase nije dovoljno dobar argument za inicijatore kritika izmjena Prostornog plana, koji smatraju da ne postoji iznos koji bi mogao nadoknaditi narušene živote mještana koji bi, smatraju kritičari, bili pogođeni izgradnjom autoputa.

Međutim, usporedbom projekcije trase koja je predočena na tribini u Blagaju sa trenutnim stanjem na tom području je evidentno da ta dionica autoputa neće preći preko više od deset obrađenih površina i vinograda, s obzirom da trasa uglavnom prati postojeće saobraćajne komunikacije i ide preko neobrađenih površina. Pored finansijske uštede, povoljnost nove trase se ogleda i u činjenici da je položaj petlje u neposrednoj blizini magistralne ceste i Aerodroma, a ne na brdu iznad Mostara, što je predviđeno ranijom trasom.

Ono što je indikativno jeste da među učesnicima tribine u Blagaju i najžešćim kritičarima nove trase nije bilo osoba koje su, prema podacima sa stranice Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove, registrovane kao vlasnici tih parcela. Nije ih bilo jer je većina vlasnika već pristala na mogućnost prodaje zemljišta za odgovarajuću cijenu.

Aktuelne su i kritike stranaka i zvaničnika iz Republike Srpske, koji tvrde da će izgradnja autoceste na predloženom području rezultirati iseljavanjem povratničkog srpskog stanovništva. Podaci o vlasničkoj strukturi parcela kroz koje bi trebala prolaziti autocesta ukazuju da se, za razliku od tvrdnji tih stranaka i pojedinih medijskih izvještaja o „desetinama porodica“, radi o samo jednoj parceli. Kada su u pitanju kuće koje bi trebale biti srušene zbog izgradnje autoceste, a kritičari barataju dvocifrenim brojkama, tačni podaci ukazuju da se zapravo radi o dvije kuće, u kojima, usput rečeno, niko ne živi. Obje kuće su u vlasništvu Hrvata, a ne srpskih povratnika.

Pored mogućih politički instruisanih kritika, najglasnije su one koje dolaze od vlasnika obližnjih vikendica, pa i bespravno izgrađenih, kojima bi ambijent i pogled koji se pruža sa njihovih imanja bio narušen izgradnjom autoputa. Naravno, nameće se pitanje zašto je ambijent vlasnika vikendica prioritet u odnosu na opći značaj.Poređenja radi, narušen je i ambijent vlasnika desetina vikendica u Rakovici kraj Sarajeva, pored kojih prolazi dionica autoceste, ali zbog toga niko nije dizao javnost na noge.

Izgradnja autoputa u BiH, bez obzira gdje se on gradio, podrazumijeva i presijecanje obradivih površina, kuća, rijeka, plavnih područja, klizišta i tako dalje, te je nemoguće „povući liniju“ autoputa koja negdje ne bi ugrozila barem ambijent vlasnika vikendica ili dio obradive površine. Nažalost, u BiH izgradnja javnih dobara nije samo odgovarajuća osnova za realiziranje ličnih interesa dizanjem cijene zemljišta kroz protivljenje toj izgradnji, već i za politiziranje cijele priče pridavanjem drugačijih dimenzija od one koju posjeduje i time pribavljanje jeftinih poena.

/faktor.ba

Komentari

komentara